Verhalen

Wat is de houdbaarheid van een veiligheidsschoen...?

Wat is de houdbaarheid van een veiligheidsschoen….?

Meestal wordt er voor het dragen van een veiligheidsschoen 1 jaar gerekend. Daarna zijn ze aan vervanging toe omdat de demping, stabiliteit en het materiaal slijt door gebruik. Natuurlijk is dit van verschillende factoren afhankelijk zoals bijvoorbeeld de zwaarte van werkomstandigheden, het gewicht en loopstijl van de drager en zeker niet te vergeten de kwaliteit van de schoenen.

Maar heeft een “nieuwe” schoen ook een houdbaarheidsdatum…?    Het antwoord is JA..!

Laatst kreeg ik een garantie aanvraag voor een paar schoenen die na 2 weken dragen helemaal uit elkaar vielen. “Dat zou toch niet mogen gebeuren” gaven de dealer en drager aan.

Bij normaal gebruik zou dit inderdaad niet mogen en heb je als klant en dealer recht op garantie. Natuurlijk geld dit niet als er invloeden van buitenaf zijn die de oorzaak hiervan zijn zoals chemicaliën of scherpe voorwerpen.

Toch zijn er ook omstandigheden waarbij dit kan gebeuren en het NIET onder garantie valt….. het kan namelijk zijn dat de schoenen te oud zijn en hierdoor het rubber of PU “kort” is geworden. Ze staan dan te lang op de plank of bij producent of leverancier in het magazijn. De schoenen zijn dan niet gedragen en “nieuw” maar de productie datum geeft wat anders aan.

Zijn hier regels voor….? Ja en nee…. de producent mag nadat hij de schoenen geproduceerd heeft deze niet langer dan 5 jaar in zijn magazijn opslaan (bij gerenommeerde merken zal dit hooguit 2 jaar zijn). Na 5 jaar mag hij de schoenen niet meer verkopen aan de leverancier. Deze op zijn beurt kan de schoenen natuurlijk ook een tijdje in zijn magazijn hebben staan voordat deze naar de eindklant gaat. Hierbij is hij niet aan een maximum tijd gebonden maar het is natuurlijk verstandig deze niet te lang op voorraad te hebben staan en het principe “first in, first out” te hanteren. In het algemeen zou ik aangeven dat 7 jaar (dus vanaf productie tot eindverbruiker) een verstandig maximum is. Dit is een richtlijn… het kan zijn dat een schoen eerder stuk gaat of veel langer nog goed is en er geen problemen ontstaan dit heeft te maken met onder anderen de manier van vervoer, opslag, temperatuur, blootstelling aan UV en natuurlijk de kwaliteit van de schoenen.

Hoe kun je zien wanneer een veiligheidsschoen geproduceerd is…?

Dit verschild van producent. Meestal vindt je het terug in een codering maand/jaar in of onder de schoenen.

 

 

 

 

 

 

Afgelopen week kreeg ik deze foto’s door gemaild met de vraag voor een oplossing…

Medewerkers kunnen zelf heel creatief zijn en praktische oplossingen verzinnen en soms ook uitvoeren (zie foto’s).  Zoals jullie op de foto kunnen zien is dit niet altijd de juiste oplossing.  Natuurlijk mag je zelf niet gaan snijden of op enige andere wijze de veiligheidsschoen vermaken. Hiermee verliest hij zijn eigenlijke normering… dus niet doen.  Na overleg met de desbetreffende veiligheidscoördinator en medewerker bleek er meer aan de hand te zijn dan alleen een te smalle schoen. Daarop volgend heb ik een bezoek gebracht en bleek dat de  medewerker net in dienst was gekomen en blij was dat hij weer aan de slag kon. Hij liep al langere tijd met voetproblemen maar wilde niet direct verlof vragen om tijdens het werk naar de huisarts te gaan. Meteen gaan “zeuren” dat de schoenen knelden vond hij erg moeilijk en wilde niemand tot last zijn.  Tijdens mijn bezoek bleek namelijk dat het waarschijnlijk een combinatie was van brede voeten en ook een medisch probleem. Het advies was dan ook om eerst een afspraak te maken met de huisarts en vanuit daar vervolgstappen te maken naar medisch specialist en/of podoloog. Voor de brede voeten en extreem gespreide tenen heb ik hem al wat tips mee gegeven over waar op te letten met passen van schoeisel en een aantal namen van modellen als voorbeeld meegegeven zodat hij dit kan overleggen met de specialisten  (medisch, podoloog en PBM specialist).