Stalen Neus

Mogen stalen neuzen nog wel ?

Steel Toe Cap

Om dit gerucht direct uit de wereld te helpen….Ja stalen neuzen mogen gewoon gebruikt worden in veiligheidsschoenen. Sterker nog de meeste veiligheidsschoenen zijn uitgerust met stalen neuzen. Maar waar komt dit gerucht dan vandaan? Om hier achter te komen moeten we eerst even van de verschillende materialen die die gebruikt worden voor de teenbescherming de voor- en nadelen gaan beschrijven.   

dit zijn globaal de 4 verschillende materialen: 

 

de meeste veiligheidsschoenen worden nog met een stalen teenbescherming gemaakt. het grote voordeel van staal is dat het een sterk materiaal is je hebt er dus relatief weinig voor nodig om test voor 200J door te komen. Van staal is voldoende voorraad, makkelijk te verwerken, goedkoop en goed recyclebaar/te scheiden.  Nadelen kunnen zijn: relatief zwaar, onder zware druk vervormt het en komt niet meer terug in originele vorm, kan allergische reactie geven bij mensen met staalallergie (nikkel) en laat metaaldetectoren afgaan bij vliegvelden en andere beveiligde objecten.  

Aluminium heeft alle eigenschappen van staal behalve volgende verschillen. De belastbaarheid is iets minder dan staal maar daarentegen wel een stuk lichter dan staal. Ook hier heb je dus weinig materiaal nodig om door de test te komen van 200J. Aluminium is ook duurder als grondstof dan staal. Ook Aluminium kan bij mensen met allergische reactie veroorzaken (nikkel) en laat metaaldetectoren afgaan bij vliegvelden en andere beveiligde objecten. 

Kunststof is natuurlijk een veel lichter materiaal dan staal maar is daarin tegen een heel stuk minder sterk. Gevolg hiervan is dat men, om door de test van 200J te komen, veel meer materiaal moet gebruiken om deze te doorstaan. hierdoor krijg je dus een dikkere teenbescherming en ziet de veiligheidsschoen er in het algemeen grover (plomper) uit. het gewichtsverschil tussen staal en kunststof teenbescherming is dus minimaal… +/- 10 gr. Het grote voordeel van kunststof is dat het gemakkelijk te verwerken is als grondstof relatief goedkoop en wil bij indeuking terug naar de oorspronkelijke begin vorm. Bijna geen allergische reacties geeft en metaal vrij is dus metaaldetectoren gaan niet af. 

Deze kunststof teenbescherming heeft dus vooral de voorkeur bij mensen die een ernstige metaalallergie hebben en/of regelmatig met schoenen door metaaldetectoren moeten gaan.    

Composiet is een materiaal dat uit twee (of meerdere) verschillende materialen is samengevoegd waardoor ze vaak lichter en sterker worden. Meestal wordt er een vezel in verwerkt om tek- en drukkracht te vergroten. denk hierbij bijvoorbeeld aan koolstofvezel. Het grote voordeel is dat deze composite teenbescherming sterk en in vergelijk met staal erg licht in gewicht is. Het grote nadeel is dat het relatief duur en moeilijker te verwerken is.    

Uitgaan van de Norm 20345 zal bij alle varianten een restwaarde overblijven van minimaal 14 mm bij een impact van 200J

Maar waar komt het gerucht nu vandaan..? het antwoord is simpel. Als men letterlijke het breekpunt van de materialen gaat opzoeken en dus extreem veel kracht op de teenbescherming gaat zetten die ver boven norm zit ontstaan er onderstaande taferelen. 

 

De stalen (en Aluminium) teenbescherming zal onder deze extreem zware belasting gaan vervormen en zal nadat de druk weer weg is niet meer terug komen in de originele stand. Hierdoor zal de ruimte tussen schoen en staal klein zijn en het moeilijk zijn om (als de voet nog in de schoen zit) deze eruit te krijgen. 

Bij kunststof zal het materiaal proberen (gedeeltelijk) terug keren de “originele” staat waardoor er meer ruimte is tussen schoen en kunststof. (bedenk hierbij wel dat de ruimte die er tijdens de belasting is gelijk of zelfs kleiner zal zijn in vergelijk met staal/aluminium en dat de tenen dus ook niet meer beschermd worden dan bij staal/aluminium. Ook kan het gebeuren dat het kunststof breekt en hierdoor de kracht op de tenen maximaal zal zijn.. resultaat minimaal gebroken en/of verbrijzeld tenen evt. amputatie.)   

Bij Composiet zal ook de teenbescherming in eerste instantie terug willen gaan naar de “oorspronkelijke” vorm. Het grootste gevaar bij composiet is dat onder deze extreme belasting het composite waarschijnlijk zal breken en versplinteren,  hierdoor zullen delen in de voeten terecht kunnen komen. Deze zijn moeilijk te verwijderen. Ook hierbij zal de druk op de tenen maximaal zijn. 

Conclusie: alle vormen van teenbescherming die voldoen aan de norm 20345 zijn getest op een belasting van 200J. Wordt de kracht groter en zelfs extreem groot bedenk dan dat je van geluk mag spreken dat het alleen op je voet terecht is gekomen. Veiligheid begint met bewustzijn, houd je aan de veiligheidsvoorschriften en blijf alert. Helaas ontstaan bedrijfsongevallen meestal door verkeerd gebruik van materiaal (gebruik je veiligheidsschoen niet als gereedschap ), onoplettendheid en menselijke fouten.